Így írok én - III. Karakteralkotás

szeptember 19, 2019

Sziasztok!

Az Így írok én bejegyzés sorozatban a saját tapasztalataimat osztom meg veletek arról, hogyan jutok el egy történet alapgondolatától ahhoz a bizonyos VÉGE feliratig.

Az első rész a "baba gondolat" megszületéséről és a kezdeti lépésekről szólt, a második pedig a történetszálról, a dramaturgiáról. Régóta adós vagyok az új résszel, amiről annyit már elárultam, hogy a karakterekről fog szólni.

Forrás: Pinterest
Sok-sok évvel ezelőtt olvastam valahol, hogy akkor tudsz igazán jó szereplőket alkotni, ha azokat úgy ismered, mint a legjobb barátodat, vagy mint önmagadat. Tudd, milyen a személyiségük, mit szeretnek, mit utálnak, mik a szokásaik. Ez szöget ütött a fejembe és azóta is minden igyekezetemmel azon vagyok, hogy ennek a tanácsnak megfelelően hozzam létre a karaktereket. Rendkívül aprólékosan szoktam foglalkozni ezzel a kérdéssel, így azonban, értelem szerűen ez rengeteg időt szokott igénybe venni. Mondhatnám, hogy ez a rész is azért késett olyan sokat, hogy ezt a bizonyos időt érzékeltessem, de az nagyon csúnya ferdítés lenne.😅 Szóval megkésve, de sok szeretettel hoztam most el nektek az Így írok én harmadik részét.

Miért fontosak a karakterek? Ők azok, akiket különböző cselekményekre vesz rá az író, így tehát az ő tetteikből áll össze a teljes mű. Ők azok, akiket gyermekeiként dédelget a megalkotó, hiszen a képzelete álltal születtek meg, formálódtak, fejlődtek, léptek előre vagy buktak el. Legyen szó pozitív vagy negatív szereplőről, az író számára egytől egyig mind sokat jelent, hiszen rajtuk keresztül képes elmondani az olvasónak azt, amit szeretne. Lehet egy igazán ütős sztori a fejedben, ha azt lagymatag szereplőkkel egészíted ki, akkor az egész szét fog esni. Persze ez fordítva is igaz: a legegyszerűbb történetet is fel tudja dobni egy remekül megalkotott karakter.

Így tehát teljesen érthető, hogy a karakteralkotásra megfelelő mennyiségű és minőségű időt kell szánni. Teljen akár napokba, hetekbe, hónapokba, ne sajnáljuk! A legfontosabb számomra az, hogy mindig emberközelivé tegyem a szereplőimet. Fontos, hogy az olvasó könnyen tudjon azonosulni velük - nem kell mindegyikkel természetesen, de legalább egy karakterrel biztosan. Elengedhetetlen, hogy az, aki pörgeti a könyv lapjait érezzen valamit a figurákkal kapcsolatban. Ez lehet szeretet vagy gyűlölet, a lényeg, hogy legyen benyomása, véleménye róla.

A "minőségi idő" alatt pedig azt értem, hogy legyen egy terv a fejünkben, egy koncepciónk, amit következetesen minden karakterünk megalkotásánál használni fogunk. Annak érdekében, hogy egyforma adatokat gyűjtsek össze mindenkiről, évekkel ezelőtt készítettem magamnak egy listát, amit excel táblázatban megszerkesztve a mai napig használok. Bármikor, bármilyen személyről van szó a sztorijaimban, erre a pár kérdésre mindig válaszolok velük kapcsolatban. Ezek a következők:

  • Teljes név
  • Születési dátum
  • Születési hely
  • Megjelenés
  • Kedvenc étel
  • Kedvenc ital
  • Tulajdonságok
  • Hobbik
  • Tanulmányok
  • Szokások
  • Család
  • Barátok
Így már nem "csak egy" karakterről van szó a sok közül, hanem A karakterről, X-ről vagy Y-ról, akiről én tudom, hogy kicsoda/micsoda. Lehet, hogy az olvasó csak egy mondat erejéig találkozik azzal az utalással, hogy a szereplőm kedvenc étele a spagetti, de ha az, akkor ügyelek rá, hogy mindig azt is rendeljen egy étteremben. A következetesség nagyon sokat segít; az írónak abban, hogy ne gabalyodjon bele a szálakba, az olvasónak abban, hogy könnyebben megértse a karaktert.

Forrás: Pinterest
A név szerintem egy nagyon meghatározó dolog. Nem tudom, hogy pontosan miért van így, de akkor is ezt érzem, tapasztalom. Nyilván, amikor a szüleim elneveztek nem tudhatták, hogy a skadináv eredetű név, amit kaptam, később teljesen összhangba hozható majd a skandináv kultúra és mitológia iránti érdeklődésemmel. Mégis, valahogy úgy alakult az életem, hogy a nevemet (annak jelentésével, eredetével együtt) teljesen a magaménak érzem és úgy gondolom, hogy jól jellemzi azt, aki vagyok, vagy lenni szeretnék. Talán emiatt, talán nem, de a karaktereim nevét is komolyan veszem. Rendszeres látogatója vagyok a https://www.behindthename.com/ oldalnak, ahol részletesen megtudhatom, hogy bizonyos keresztnevek honnan, miből erednek és milyen jelentéssel bírnak. Igyekszem a szereplőim személyiségéhez is megfelelően passzoló neveket választani. Például, ha fontos számomra, hogy a név tükrözze a karakter bátorságát, akkor jelentés alapján rákeresek a bátor vagy erős szavakra és a kapott találatok közül válogatok. Theo (azaz teljes nevén Theobald), a Sagittarius általatok is megválasztott kedvenc szereplője például pontosan így kapta ezt a különleges nevet. (Megjegyzés: a weboldal angol nyelvű, tehát a keresőszavakat is angolul kell beírni.)

Az életkor fontosságát talán ecsetelnem sem kell. Nem mindegy, hogy gyerekről, tinédzserről vagy esetleg egy középkorúról írunk. Az életfelfogásunk, a világról és a benne élőkről alkotott képünk folyamatosan fejlődik, ahogy felnövünk és ezt is figyelembe kell vennie egy jó írónak. Ezt leszámítva én azért is szeretem meghatározni a konkrét születési dátumot, mert így annak is utána nézhetek, hogy milyen horoszkópba illik bele a karakterem. Nem mondom, hogy ez minden esetben befolyásolja a személyiség jegyek megalkotását, de az ilyen leírások azért adhatnak néhány plusz ötletet. Hogyan reagál egy vita esetén egy oroszlán vagy egy szűz jegyű személy? Mennyire társaságkedvelő vagy törekvő? Tudom, hogy a valóságban ezek nem húzhatóak rá száz százalékban az emberekre, és magam is inkább csak érdekességképpen kezdtem el ezt figyelni, de sok ihletet kaptam már ennek köszönhetően.

A családi háttér kifejtésénél gyakran szóba kerül a gyerekkor. Minél idősebbek vagyunk, annál jobban látjuk, hogy a gyerekként minket ért hatások, benyomások, a látottak és hallottak mennyire hatással voltak ránk és milyen nagy szerepet játszottak abban, hogy milyen felnőttekké váltunk. Ha valakivel sokat kiabáltak, akkor ő feltehetően vagy nagyon félénk és visszahúzódó lesz, vagy ő is hasonul szüleihez és egyre hangosabban és agresszívebben szól azokhoz, akik felett úgy érzi, hatalma van. Akik boldog házasságban élő szülők gyerekeiként nő fel, vagy ők maguk is hamar hosszú távú és jó kapcsolatba kerülnek, vagy pedig épp depresszióba esnek, mert úgy érzik, nem érhetnek fel a szüleik által mutatott példához. Elvált szülők gyereke vagy nagyon ragaszkodó lesz és akkor boldog, ha van párja, vagy pedig nagyon szabadszellemű és fogalma sincs, hogy mit kezdjen magával egy kapcsolatban. Persze, ezek végletek, de akkor is végig kell gondolnunk ezeket az opciókat, amikor létrehozunk - még ha csak papíron is - egy életet.

A tulajdonságok és a szokások közti különbséget emelném még ki. Az előbbihez azt szoktam írni, hogy milyen személyiségű a karakterem. Például: hirtelen haragú, jó megfigyelő, nagyszájú, erkölcsös. Ezeket szeretem kirészletezni, jobban körülírni saját magamnak, hogy mit is értek egyes jellemzők alatt. Nem csak annyit írok, hogy bizalmatlan, hanem igyekszem tovább gondolni, tehát feltüntetem azt is, hogy emiatt nehezebb kivívni a tiszteletét. Aztán kiegészítem gyakorlatiasabb jellemzőkkel is, mint például azzal, hogy ügyes tornász vagy szeret orvosi szaklapokat böngészni. Ezzel szemben a szokásoknál inkább az olyan mozdulatokat szoktam összeszedni, amiket önkéntelenül csinál az ember. Például: gyakran beletúr a hajába, ha ideges vagy megfontolt, ezért mindig néhány pillanatnyi szünet után válaszol csak egy kérdése. Ugyanakkor ide írom azt is, ha valaki mindig levendula parfümöt használ, van valamilyen állandó ékszere vagy azt az információt, hogy hova megy, amikor elege van mindenkiből.

Úgy gondolom, hogy ezek mind befolyásolják azt, hogyan reagálunk bizonyos helyzetekben. Elszámolunk tízig vagy egyből nekitámadunk valakinek és csak aztán kérdezünk? Mit jelent nekünk a barátság, és milyen személyiségű emberek válnak végül a lelkitársunkká? Mennyire vagyunk tisztában a hibáinkkal és hogyan tudjuk kezelni, elfogadni őket? Számtalan kérdés adódik és legalább ennyi megválaszolásra kerül, ha vesszük a fáradtságot és ilyen apróságokat is kidolgozunk.

Természetesen a fenti lista történettől függően változhat. A Sagittarius esetén például kiegészítettem egy úgy nevezett Státusz sorral, ahol fel tudtam tüntetni, hogy az adott szereplőm milyen szerepet tölt be az általam kitalált társadalmi rendszerben. Hozzátettem még mindegyik szereplőnek a horoszkópjához passzoló féldrágakövét és a kedvenc ékszerét, vagy akár fegyverét, amit igyekeztem itt-ott elrejteni a történetben. A Sagittariusban szereplő, kos csillagjegyű Sasha tőrén például nem véletlen, hogy a vörös gránát fénye csillant meg az egyik jelenetben, ahogy a főszereplő Cassy nyakában sem "csak úgy" egy ametiszt medál lóg. Apróságok, mégis ezek teszik egésszé a képet.

Elég vizuális típus vagyok. Van, aki kifejezetten tartózkodik attól, hogy fotót keressen a szereplőjéhez, de én szeretem, ha van előttem egy konkrét arc, még akkor is, ha az nem teljes mértékben felel meg az általam leírtaknak. Ennek köszönhető, hogy a Sagittarius oldalon ti is láthatjátok, hogy kihez milyen képet társítottam. Ez nem befolyásol semmit, pusztán ki kell tapasztalni, hogy neked ez jelent e segítséget vagy sem. Nekem néha elég rápillantanom a képre, és már minden más beugrik, amit ahhoz a szereplőhöz összeszedtem.

Forrás: Pinterest
Az előbb bemutatott lista az, amit nem csak a főszereplőimmel, hanem a mellékszerepleőimmel kapcsolatban is ki szoktam tölteni. Igen, valószínűleg a karakteralkotás ezért ilyen hosszú folyamat a számomra. 😂 Azonban van egy sokkal részletesebb kérdéssor is, amit eddig csak egyetlenegyszer töltöttem ki, azóta viszont megfogadtam, hogy minden főszereplőmre vonatkozóan meg fogom csinálni. Miért? Mert olyan iszonyatosan szőrszálhasogató, hogy a fantáziám szó szerint szárnyra kapott tőle. Miközben válaszoltam a kérdésekre számtalan ötlet eszembe jutott, ami később, a történet szempontjából nagyon hasznosnak bizonyult.

A Karakterépítés 100 lépésben címmel először Daremo oldalán találkoztam (IDE KATTINTS) és nyilván egyből elvarázsolt az egész. Akkor még fogalmam sem volt róla, hogy mekkora meló ezt kitölteni. Igen, szó szerint elfáradtam, mire végeztem vele! Pedig ahogy említettem, eddig csak egy karakterrel kapcsolatban töltöttem ki, ráadásul azt is már vagy másfél éve, de az emléke még mindig nagyon élénk! Szóval nem hazudok, ez nagyon sok gondolkodást, fantáziát, időt és erőt vett igénybe, de ez a 100 lépés 100%-ban megérte! (Bocsi, úgy tűnik, a béna szóviccek a gyengéim...)

Azoknak a bátor jelentkezőknek, akik szeretnék ezeket a kérdéseket megválaszolni, bemásolom a listát:

Első rész: az alapok
  1. Mi a teljes neved?
  2. Hol és mikor születtél?
  3. Kik (voltak) a szüleid? (Nevük, foglalkozásuk, személyiségük, stb.)
  4. Vannak testvéreid? Milyenek (voltak)?
  5. Hol élsz most, és kivel? Jellemezd a helyet és a személy(eke)t!
  6. Mi a munkád?
  7. Jellemezd a teljes fizikai megjelenésed! Olyan tényezőket említs meg, mint a magasság, súly, rassz, haj- és szemszín, öltözködési stílus, tetoválások, sebhelyek, egyéb megkülönböztető jelek.
  8. Melyik társadalmi osztályba tartozol?
  9. Allergiás vagy valamire, van valamilyen betegséged vagy más fizikai gyengeséged?
  10. Bal- vagy jobbkezes vagy?
  11. Milyen a hangod?
  12. Milyen szavakat vagy kifejezéseket használsz gyakran?
  13. Mit tartasz a zsebeidben?
  14. Van valamilyen jellemző megjegyzésed, furcsa stílusod, idegesítő szokásod vagy más meghatározó jellemződ?
Második rész: a gyermekkor
  1. Hogyan jellemeznéd a gyermekkorodat?
  2. Mi a legkorábbi emléked?
  3. Mi a legmagasabb iskolai végzettséged?
  4. Szeretted az iskolát?
  5. Hol tanultál legtöbbet a készségeidről és egyéb képességeidről?
  6. Volt (van) példaképed? Ha igen, jellemezd!
  7. Míg felnőttél, hogy jöttél ki a családtagjaiddal?
  8. Gyermekként mi akartál lenni, mikor felnőtt leszel?
  9. Gyermekként mi volt a kedvenc elfoglaltságod?
  10. Gyermekként milyen személyiségjegyeid voltak?
  11. Gyermekként népszerű voltál? Kik voltak a barátaid, és milyenek voltak?
  12. Mikor és kitől kaptad az első csókodat?
  13. Szűz vagy? Ha nem, kivel és hol vesztetted el a szüzességedet?
  14. Ha természetfeletti lény vagy (pl. mágus, vérfarkas, vámpír), meséld el, mikor váltál azzá, ami vagy, vagy mikor tapasztaltad meg először a képességeidet! Mutasd be azokat a hatásokat a múltadban, amik irányt mutatnak a cselekedeteidnek a jelenben!
Harmadik rész: a múltbéli hatások
  1. Mit tekintesz életed eddigi legfontosabb eseményének?
  2. Mi/ki hatott rád leginkább?
  3. Mit tekintesz a legnagyobb eredményednek?
  4. Mit sajnálsz leginkább?
  5. Mi a legördögibb dolog, amit tettél?
  6. Van priuszod? Ha igen, miért?
  7. Mikor voltál a leginkább megijedve?
  8. Mi volt a legkínosabb dolog, ami történt veled?
  9. Ha valamit megváltoztathatnál a múltadban, mi lenne az, és miért?
  10. Mi a legboldogabb emléked?
  11. Mi a legszörnyűbb emléked?
Negyedik rész: a hiedelmek és a vélemények
  1. Alapvetően optimista vagy pesszimista vagy?
  2. Mi a legnagyobb félelmed?
  3. Milyen vallású vagy?
  4. Mik a politikai nézeteid?
  5. Milyen nézeteket vallasz a szexről?
  6. Képes lennél ölni? Milyen körülmények között vélnél egy gyilkosságot elfogadhatatlannak vagy épp elfogadhatónak?
  7. Véleményed szerint mi a leggonoszabb dolog, amit egy ember megtehet?
  8. Hiszel a lelki társak és az igaz szerelem létezésében?
  9. Mit gondolsz, hogyan tehető az élet sikeressé?
  10. Mennyire vagy őszinte a gondolataiddal és az érzelmeiddel kapcsolatban (pl. elrejted-e a valódi személyiségedet másoktól, milyen mértékben és formában)?
  11. Előítéletes vagy? Vannak olyan tulajdonságok, amiket azonnal elítélsz?
  12. Van olyan dolog, amit semmilyen körülmények között sem tennél meg? Miért nem?
  13. Kiért vagy miért lennél képes meghalni (vagy nagyon extrém dolgot tenni)?
Ötödik rész: emberi kapcsolatok
  1. Általában hogyan viselkedsz másokkal (udvariasan, bunkón, távolságot tartva, stb.)? Befolyásolja a viselkedésedet az, hogy mennyire ismered az embereket, és ha igen, milyen irányban?
  2. Ki a legfontosabb személy az életedben, és miért?
  3. Ki az, akit legjobban tisztelsz, és miért?
  4. Kik a barátaid? Van legjobb barátod? Jellemezd ezeket az embereket!
  5. Van házastársad vagy élettársad/párod? Ha igen, jellemezd ezt a személyt!
  6. Voltál már szerelmes? Ha igen, meséld el, mi történt!
  7. Mit keresel egy lehetséges szeretőben?
  8. Mennyire érzed magad közel a családtagjaidhoz?
  9. Van már saját családod? Ha igen, jellemezd a családtagjaidat! Ha nem, szeretnél? Miért?
  10. Kihez fordulnál, ha segítségre lenne szükséged?
  11. Rábíznád valakire az életed?
  12. Ha meghalnál vagy eltűnnél, ki hiányolna?
  13. Kit vetsz meg leginkább, és miért?
  14. Veszekszel vagy elkerülöd a konfliktust?
  15. A kapcsolataidban tiéd a vezető szerep?
  16. Szeretsz nagyobb embercsoportokkal kapcsolatba lépni? Miért?
  17. Érdekel téged, mit gondolnak rólad mások?
Hatodik rész: szeretett és utált dolgok
  1. Mi a hobbid vagy a kedvenc időtöltésed?
  2. Mi a legértékesebb tulajdonod?
  3. Mi a kedvenc színed?
  4. Mi a kedvenc ételed?
  5. Mit szeretsz olvasni?
  6. Mit tartasz igazán kellemes szórakozásnak (zene, filmek, művészet, stb.)?
  7. Dohányzol, iszol vagy drogozol? Ha igén, miért? Szeretnéd abbahagyni?
  8. Hogyan telik egy tipikus szombat estéd?
  9. Mi nevettet meg?
  10. Mi az, ami sokkolóan vagy sértőn hat rád?
  11. Mit tennél, ha nem tudnál aludni, és találnod kellene valamit, ami lefoglal?
  12. Hogyan birkózol meg a stresszel?
  13. Ösztönösen cselekszel, vagy mindig kell lennie egy tervnek?
  14. Mi az, ami számodra idegesítő?
Hetedik rész: önarckép és az alkotó
  1. Meséld el egy napi rutinodat! Mit érzel, ha ezt valami megzavarja?
  2. Mi a legnagyobb erősséged?
  3. Mi a legnagyobb gyengeséged?
  4. Ha megváltoztathatnál magadban valamit, mi lenne az?
  5. Általában introvertált vagy extrovertált vagy?
  6. Rendszerető vagy szétszórt vagy?
  7. Nevezz meg három dolgot, amiben szerinted jó vagy, és három dolgot, amiben nem
  8. Szereted önmagad?
  9. Mi motivál az életedben? Felfeded ezt más emberek előtt is?
  10. Milyen célt akarsz elérni életed során?
  11. Hogyan látod magad 5 évvel később?
  12. Ha választhatnál, hogyan halnál meg?
  13. Ha tudnád, hogy 24 óra múlva meghalsz, mi az a három dolog, amit meg akarnál tenni, míg élsz?
  14. Mi az, amire szeretnéd, ha az emberek halálod után is emlékezzenek?
  15. Jellemezd a személyiségedet három szóban!
  16. Mások milyen három szóval jellemeznének téged?
  17. [Az írónak] Ha tehetnéd, milyen tanácsot adnál a karakternek?

Nos, igen. Én szóltam, hogy durva! 😆

Bármennyire is időigényes, én mégis a karakteralkotást szeretem a legjobban. Izgalmas és szórakoztató, ráadásul igénybe veszi a fantáziádat és a kreativitásodat is, hiszen nem könnyű odafigyelni, hogy mindegyik szereplődnek meglegyenek a csak rá jellemző személyiségjegyei és dilis szokásai.

Remélem, tudtam pár tippet, trükköt, praktikát mondani az Így írok én harmadik részében, ami később akár a segítségetekre is lehet. Nektek van valamilyen jól bevált szokásotok karakterépítésnél?

Ezek is tetszeni fognak:

2 megjegyzés

  1. Ezzel a hosszú kérdéssorral én is találkoztam már, tényleg kegyetlen. :')

    Btw, szépen összeszedett bejegyzés lett, sok fontos dolgot megemlítesz, ami minden író számára lényeges lehet.

    Mivel most két főhőssel dolgozom, még az a nehezítés is becsatlakozik, hogy a két fél a közös gyerekkor miatt hogyan hat egymásra. Pl. miután megismerkedtem egy barátommal, akivel aztán sok időt töltünk egy fedél alatt, akaratlanul is átvettem egy-két általa használt kifejezést, esetlet mimikát. :)

    xx Jolt

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!

      Köszönöm a kommentedet Jolt! :) Örülök, hogy hasznosnak látod a bejegyzést.

      Emlékszem, hogy amikor az egyetem alatt barátnőimmel összeköltöztünk, akkor mi is sok mindent átvettünk egymástól, amiket viszont csak utólag vettünk észre, amikor már nem együtt laktunk. :) Érdekes kérdés ez is. Mennyi mindenre vannak hatással a közeli barátaid? Hát, igen. A karakteralkotás nekem mindig azért tart sokáig, mert újabb és újabb kérdés merül fel. xD

      Sok sikert neked is a két főhőssel! ;)

      Henna

      Törlés

Írásaimmal itt is találkoztok

Ha kihívásra vágysz

Világdarabok játék