Évösszegzés 2019 - Henna TOP 3 Listája

december 31, 2019

Sziasztok!

Mint mindig, most is meglepő gyorsasággal repült el az év. Épp elkezdődött, de mindjárt be is fejeződik. Bár rendszerint úgy tűnik, mintha januárban pislogtam volna egyet és egyből decemberben találtam volna magamat, azért be kell ismernem, hogy emellett elképesztően sok minden történt!

Kezdjük rögtön azzal, hogy a korábbi két blogom (a Csillagtörténetek és a Papírfecnik) összevonásával létrehoztam a Pergamen Helyett oldalt. Bizony, bizony nem sokára születésnapot ünnepelhetünk. Ám előtte fontosnak tartom, hogy egy kicsit visszatekintsek a 2019-es évemre.

A tavalyi összefoglalóhoz hasonlóan, de kissebb változtatásokkal együtt most is elkészítettem a TOP 3 listámat. Egyes részeknél, mint például a könyveknél meglepően könnyű dolgom volt, mert a listát már év közben is írtam képzeletben, ám a sorozatoknál kifejezetten bajba kerültem, hiszen háromnál jóval többett láttam és teljesen eltérő kategóriában. Így vagy úgy, de a lista megszületett.

Forrás: Pinterest


Legjobb könyvek

(A címekre kattintva eléritek a könyvekről írt részletesebb élménybeszámolóimat.)

1. Fredrik Backman - Mi vagyunk a medvék

Sokáig csak szemeztem ezzel a könyvvel, de végül idén sikerült sort kerítenem az elolvasására. Egyből beleszerettem. Elég borongós hangulatú, szóval azok, akik könnyed kikapcsolódásra, esetleg egy kis reménykeltő romantikára vagy netalántán hasmarkoló nevetésre vágynak, ne ehhez a könyvhöz nyúljanak. Ám azoknak meleg szívvel tudom ajánlani, akik szeretnének komoly témáról olvasni. Fredrik Backman elképesztő igazságokat ír le ebben a könyvben. Kényes témához nyúl, és nem fél azt több oldalról bemutatni és finomkodás nélkül a képünkbe vágni, hogy az emberi természet milyen borzasztó és milyen nagyszerű is tud lenni.

2. Mary Ann Shaffer, Annie Barrows - Krumplihéjpite Irodalmi Társaság

Nyáron, A lány hét névvel című könyv után vágytam egy könnyedebb olvasmányra. Tekintve, hogy a világháborúról sok komor tényt közölnek a Krumplihéjpite Irodalmi Társaság című regényben, ezért nem száz százalékosan sikerült elérnem a célomat. Ennek ellenére a legbájosabb könyvnek tudom titulálni, amivel idén találkoztam. Könnyed, kiszámítható romantikus szál, érdekes, történelmi tények és még érdekesebb karakterek, akik számos írót megismertettek velem. Hálás vagyok ezért a regényért és az általa nyújtott élményért.

3. Christelle Dabos - A tükörjáró könyvsorozat

Friss élmény. Ha másból nem is, hát abból biztosan látszik, hogy ez az idei év utolsó olvasnivaló bejegyzése az oldalon. Úgy faltam, mint éhező a meleg kenyeret. Néhány nap alatt kiolvastam az egyelőre három részből álló sorozatot, annyira magával ragadott. Különös, egyedi világ, amely a rengeteg illúziójával néha ugyan eléggé összezavart, ám talán pont emiatt a zavartság miatt szerettem bele. Ilyen érzést ugyanis ritkán kapok egy regénytől. Az irodalmi társasággal ellentétben Christelle Dabos szembement a tipikusnak mondható szerelmi és egyéb kapcsolati szálakkal. Olyan érdekes viszonyokat alakított ki a szereplők között, amik újra és újra meglephetik az olvasót. Szuper volt!

Legjobb filmek

1. Instant család

Nagyon megindító, mégis vicces és mindeközben egy komoly, kényes témát feszeget. Az örökbefogadásról nagyon keveset tudunk. Ismerőseim tapasztalatai alapján mondhatom, hogy Magyarországon macerás és rendkívül hosszú procedúra, de ez talán a világ többi részén is így van. És a legnagyobb kihívások csak ezután következnek. Erről szól a film és a végén rengeteg olyan fotót is megmutatnak, amik olyan családokat ábrázolnak, akik a valóságban is átélték az örökbefogadással járó nehézségeket.

Forrás: Pinterest
2. Bosszúállók: Végjáték

A valóság után egy kis fikció is belefér, pláne, ha rólam van szó. Milliók várták már a Végjátékot világszerte, ezt a hihetetlen bevételekről szóló számok is jól mutatják. Azt kell mondjam, hogy nem hiába. Nyilván ízlések és pofonok, de nekem nagy élmény volt a mozifilm. A sorozat sok főszereplőre épült, akiknek mind-mind megvolt a külön története, a közös részekben azonban el kellett érni, hogy mindezt egybegyúrják. Már ezt nehéz feladatnak és nagy kihívásnak gondolom, nem beszélve arról, hogy a régi történetekre épült új filmnek fontos feladata volt, hogy valami meglepőt és váratlant mutasson. Szerintem sikerült.

3. Joker

Akár a Végjátéknak, ennek is nagy híre volt már hónapokkal a megjelenése előtt. Sok pozitív és negatív kritika is született a premier után, de úgy vélem, abban mégis nagy az egyetértés, hogy Joaquin Phoenix alakítása egész egyszerűen elképesztő. A Batman filmek fantasy, szuperhős kategóriába sorolandók, annak ellenére, hogy maga Batman nem egy mutáns vagy földönkívüli, csupán egy erős, gazdag ember, akinek nagy az igazságérzete. A Joker filmmel valahogy hétköznapibbá, elfogadhatóbbá, emberibbé varázsolták számomra a Batman kultuszt. Ismét két lábbal a földön áll a történet. Hiszen az a folyamat, ahogy egy bohóc jelmezbe bújt, labilis idegzetű férfiból a társadalom köpködése, bántásai, szidalmai, igazságtalan bánásmódja miatt a mára már ikonikusnak számító Joker lett, egészen érthetővé varázsolja még a borzalmas tetteket is.

Legjobb TV sorozatok

1. Peaky Blinders

A környezet, a kosztümök és a bemutatott létforma, amit ma már csak elképzelni tudunk - mind nagy hatással volt rám, főként az első évadban. Tény, hogy a mai napig az a kedvencem, bár a későbbi részek is érdekesek. Sokszor Gatsby jutott róla eszember - az ő nagyzolását, életstílusát sem érthetjük meg igazán. Olyan magaslatokban léteznek ezek a szereplők, hogy mi, innen lentről csak szánkat tátva tudjuk lesni őket. A szereplők közti kapcsolatok sokszor meglepőek, ellentmondásosak. A család azonban család, történjék bármi, ám ez a család mégis a közös üzletből él. A magán és az üzleti élet összemosódásából ritkán születik olyan kapcsolat, amely mindkét részen megfelelően működhet. A kettő közti határon lavíroznak a Peaky Blinders szereplői is, ami rengeteg szürreális helyzetbe keveri őket.

2. Gotham

Úgy tűnik, ez az év valahogy a Batmanről szólt számomra. A Jokeren felbuzdúlva nekiestem a Gotham sorozatnak, amivel már évek óta szemeztem, mégis a film által okozott lökésre volt szükségem ahhoz, hogy tényleg el is kezdjem. Mivel én évekkel ezelőtt a legrégebbi Batman filmeket is megnéztem, ezért kissé nosztalgikus élmény volt a sorozat, amely leginkább a "régi" főgonoszok létrejöttét mutatja be. Bruce Wayne még csak egy gyerek, Gordon nyomozó egy újonc, akit egyből mélyvízbe dobtak. Megismerjük, miért lett olyan ádáz Pingvin, hogyan lett egy szerető férjből Mr. Fagy és miért olyan halálos Méregcsók. Persze egyik karakter sem az igazi eredeti megformálójuk nélkül; ugyan ki tudná felülmúlni Danny DeVitot, Arnold Schwarzeneggert vagy Uma Thurmant?! Igazi legendák tették naggyá ezeket a karaktereket, ám a filmtörténelem azon szakaszában történt mindez, amire a mai digitális világban már csak nevetve tekintünk vissza. A Gotham azért ragadott magával minden bugyutasága ellenére is, mert érdekes volt a híres karakterek mögé tekinteni. Ez fogott meg a Jokerben és ez tetszett ebben a sorozatban is.

Forrás: Pinterest
3. A tanár

Nagyon ritkán látok olyan magyar sorozatot, amit akár egy TOP 10-es listán meg tudnék említeni, de A tanár idén bekerült a legjobb három közé. Nagy Ervin tökéletes választás volt a laza erkölcsökkel rendelkező, a diákjai felé mégis maximálisan elkötelezett tanár szerepére. Minden rész egy-egy komoly témát dolgoz fel. Legyen szó a diákok közti ellenségeskedésről, a bántalmazásokról, a gyerekek szülőkkel való bonyolult kapcsolatáról, ez a sorozat nem félt egyik kényes kérdéshez sem hozzányúlni és a lehető legnyíltabban beszélni róla. Üde változatosságot jelentett a sok szenny között, amit a tévében látni lehet.


Legjobb zenék

1. Lil Nas X, Billy Ray Cyrus - Old town road

A szám, ami rekord ideig állt a világ legfontosabb sikerlistáinak élén. Elkerülhetetlen volt, hogy ezt, legalább egyszer ne hallja mindenki. A barátaimmal közös nyaralások alkalmával biztosan hozzájárultunk ahhoz, hogy megugorjon a nézettsége, mert óránként kétszer biztosan lejátszottuk. Számomra ezért került első helyre: sok vidám pillanatot idéz fel.


2. Bagossy Brothers - Csendes vizeken

Az idei idézetek között is szerepelt már Bagossy dalszöveg, ha jól emlékszem, talán nem is egyszer. Ritka az olyan magyar együttes, akinek a zenéjét tényleg szeretem, de ők határozottan ide sorolandók. Szeretem a szövegeiket és azt, amilyen alázatosak a fellépések alkalmával. Lehet, hogy most már ismertek az egész országban, nekik mégsem derogál elmenni a legapróbb faluba is fellépni. Pontosan kezdenek és nagyon jó hangulatot csinálnak.


3. Shawn Mendes, Camila Cabello - Senorita

Igaz, ezt is rongyosra játszák a rádiók, de nekem annyira fülbemászó volt már a legelején is, hogy nem tudtam megunni. Ráadásul a zumba órák alkalmával erre a számra csináltuk a kedvenc koreográfiámat, így azóta amint meghallom, máris táncolhatnékom van.


Legjobb éttermek

1. Paprika Csárda

Barátnőimmel jártunk Balatonfenyvesen a Paprika Csárdában, mert egyikünk állította, hogy a legjobb csülköt lehet ott kapni. Nem hazudott, valóban így van. Nyár óta vissza akarok már menni a helyre, annyira finomak voltak az ételek és annyira szimpatikusak voltak a pincérek is. Életemben először itt ettem libamájat, amit most már hivatalosan is szeretek.

2. Dos Puertas

Székesfehérvár főutcáján található ez a mexikói étterem, ahol széles a kínálat és nagyok az adagok. Mikor legutóbb ott voltam, akkor csirkés fajitast ettem, de képtelen voltam mindet elfogyasztani, annyi volt a tányéron.

3. Arany Csillag Pizzéria

Első sorban azért került fel ez az étterem a listára, mert hosszú évek óta először jártam idén újra itt és nagyon sok, számomra kedves emléket idézett fel. Régebben, azokban a ma már lehetetlennek tűnő időkben, amikor a Balaton még befagyott és lehetett rajta korcsolyázni, szüleimmel és családi barátinkkal Balatonfüredre jártunk. Néhány óra korcsolyázás után mindig ebbe az étterembe ültünk be és kivétel nélkül, mindenki pizzagolyót rendelt. Ez a remek találmány a mai napig kapható és szerencsére nem változott semmit az évek alatt.

Forrás: Pinterest
Legjobb városok

1. Piran

Szerencsés vagyok, mert idén kétszer is jártam ebben az apró, ám szépségében cseppet sem elhanyagolható szlovén városban. Egy kis gyöngyszem a tengerpartnál. Sikátorok, apró boltok és éttermek és elképesztően csodálatos kilátás a város tetejéről. A végtelen tenger kékségéért csak rajongani lehet. Romantikus, barangolós kis város, így első sorban nyugalomra és finom tengeri herekntyűkre vágyóknak tudom ajánlani.

2. Alberobello

Már a város nevéért is rajongok! Olyan dallamos, hogy kész öröm kimondani. Olaszország déli részén most jártam először és szerencsére több területét is megismerhettem, de határozottan Alberobello volt a kedvencem a kúpos tetejű házikókkal és érdekes történelmével. A fehér, szorosan egymáshoz tapadó házak a szürke tetejükkel és a rajtuk lévő mintákkal teljesen elvarázsoltak. Kivételesen még a turisták tömege sem zavart, mert azon a területen valahogy eloszlott a sok ember.

3. London

Sok év után újra eljutottam Londonba, ahol ugyan most csak röpke három napot tölthettem el a barátaimmal, de elég jól kihasználtuk ezt a rövid időt is. Minden, számunkra fontos látnivalót megnéztünk, jókat ettünk és ittunk és ami a legfontosabb, jól szórakoztunk. Fotózkodhattam színészek viaszbábuival, láthattam kiállított dínó csontokat, delfin és még bálna makettet is és nem utolsó sorban jártam a csodás Harry Potter szuveníreket kínáló boltban a King's Cross pályaudvaron.

Forrás: saját fotó
2019. Mozgalmas év volt, rengeteg örök emléket szereztem és minden percéért hálás vagyok. A barátaimmal csak gyarapítottuk a számunkra mosolyt hozó emlékeket, ahogy a családdal is. Sok helyen járhattam, sok mindent megtapasztalhattam, sok finomat kóstolhattam és sok szépséget láthattam. Alig várom, hogy mit hoz a következő év!

Ezek is tetszeni fognak:

0 megjegyzés

Írásaimmal itt is találkoztok

Ha kihívásra vágysz

Világdarabok játék